برنج پارس
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
برنج باسماتی چیست

برنج باسماتی چیست

باسماتی در زبان باستانی مردم هندوستان به معنای خوشبو است. این برنج به‌طور سنتی در مناطق شمالی هند و پاکستان امروزی کشت می شود. و برای نخستین بار توسط تاجران هندی و ایرانی به خاورمیانه معرفی گردید. هند همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج باسماتی است. این برنج دانه بلند، کشیده و خوش عطر می باشد که به خاطر داشتن همین ویژگی ها به برنج باسماتی معروف شده است. سایت برنج پارس در این مقاله به شما کمک میکند تا با این نوع برنج بیشتر آشنا شوید.

بهترین برنج باسماتی

برنج باسماتی پاکستانی به دلیل عطر مطبوع، پخت عالی، و ویژگی‌های دیگری که ذکر کردید، در جهان شناخته شده است. برنج باسماتی از پاکستان، به ویژه انواعی مانند سوپر باسماتی، سوپر باسماتی ایندیکا دانه درشت، جاپونیکا و غیره، به دلیل کیفیت بالا و خصوصیات منحصر به فردشان، در مصارف خانگی و همچنین در مهمانی‌ها و مراسم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این برنج‌ها به دلیل طعم مطبوع، عطر خوب، قابلیت جذب آب، ماندگاری در حین پخت، و نرمی دانه‌ها، انتخاب مناسبی برای ذائقه‌های مختلف هستند.

در ادامه این مقاله از سایت برنج پارس با ما همراه باشید تا با برنج باسمانی بیشتر آشنا شوید. شاید بار اول است که اسم برنج باسمانی را شنیده باشید و درمورد آن اطلاعات کافی نداشته باشید بدین ترتیب شما برای آشنایی بیشتر با این نوع برنج، اینکه برنج باسمانی چه نوع برنجی است کافیست تا پایان مقاله با برنج پارس همراه باشید.

برنج باسماتی چه نوع برنجی است ؟

برنج باسماتی یک نوع برنج اصیل و خاص است که اصطلاحاً به “برنج معطر” هم شناخته می‌شود. این نوع برنج از خانوادهٔ Oryza sativa به حساب می‌آید. خصوصیات برنج باسماتی شامل دانه‌های بلند و نازک، عطر و طعم خوب، و پس از پخت، دانه‌های جدا شده و خوش طعم است. این برنج اغلب در مناطقی با آب و هوای گرم تولید می‌شود و از نظر عطر و طعم، یکی از محبوب‌ترین انواع برنج در جهان محسوب می‌شود.

 

برنج باسماتی چه نوع برنجی است ؟

 

 برنج باسماتی چه ویژگی دارد؟

برنج باسماتی پاکستانی با ویژگی‌های ظاهر شیک و مجلسی پس از پخت، طعم خوش و عطر دلپذیر، دانه‌های بلند و نازک، ری خوب و قد کشیده پس از پخت شدن، ویژگی‌های مهمی را ارائه می‌دهد. این برنج حاوی فیبر بالا، ویتامین‌ها و اسیدهای ضروری بدن نیز می‌باشد و همچنین فاقد مواد نگهدارنده مضر است. این ویژگی‌ها آن را به یک گزینه سالم و لذیذ برای مصارف مختلف، از جمله مهمانی‌ها و مراسم خاص، تبدیل کرده است.

مطالب پیشنهادی  بهترین راهنمای خرید برنج فجر در دشت گلستان

قیمت برنج پاکستانی باسماتی

برنج، از اصلی ترین مواد غذایی سفره ی ایرانیان می باشد که حتی با گذشت زمان و افزایش قیمت، همچنان از محبوب ترین ماده ی غذایی ایرانیان محسوب می شود. دلیل پرطرفدار بودن برنج این است که، بیشتر غذاهای ایرانی از ترکیب برنج و خورشت هستند. و این باعث محبوبیت برنج، در میان مردم شده است. اگر به دنبال خرید عمده برنج پاکستانی با قیمت مناسب هستید، فروشگاه برنج پارس  را پیشنهاد می‌کنیم. این مجموعه به عنوان یک منبع معتبر و قابل اعتماد برای تهیه برنج با کیفیت و قیمت مناسب مورد استفاده قرار گیرد. برای خرید برنج پاکستانی و یا باسماتی می‌توانید با ما تماس حاصل کنید.

 

قیمت برنج پاکستانی باسماتی

کیفیت برنج باسماتی

کیفیت برنج باسماتی بستگی به چندین عامل دارد که می‌تواند تأثیر گذار باشد. در اینجا چند ویژگی مهم که بر کیفیت برنج باسماتی تأثیر می‌گذارد ذکر شده است:

  • طعم و عطر: برنج باسماتی باید طعم مطبوع و عطر خوبی داشته باشد. عطر و طعم مطلوب نشان‌دهنده کیفیت بالای برنج است.
  • دانه‌ها: دانه‌های بلند و نازک با سطح صاف معمولاً نشانگر کیفیت برنج هستند. دانه‌های مرتب و یکنواخت هم می‌توانند به تجربه پخت بهتر کمک کنند.
  • پخت مطلوب: برنج باسماتی بعد از پخت باید جدا شده، خوش طعم و بافت مناسبی داشته باشد. پخت موفقیت‌آمیز نشان‌دهنده کیفیت برنج است.
  • ری و قد دانه: ری خوب و قد دانه مناسب نیز به کیفیت برنج اشاره دارد. ری مناسب می‌تواند دانه را درست نگه دارد و ظاهر زیبا به برنج بدهد.
  • حاوی عناصر مغذی: برنج باسماتی با حاوی فیبر بالا، ویتامین‌ها و اسیدهای ضروری بدن، به عنوان یک گزینه سالم تلقی می‌شود.
  • عدم حاوی مواد نگهدارنده مضر: برنج باسماتی با عدم حاوی مواد نگهدارنده مضر نشان از سلامت و کیفیت غذایی دارد.

با توجه به این معیارها، انتخاب برنج باسماتی از مراکز معتبر و با توجه به بازخوردها و تجربیات مصرف‌کنندگان می‌تواند بهترین گزینه باشد.

مطالب پیشنهادی  تفاوت برنج ایرانی و خارجی چیست؟

طرز پخت برنج باسماتی

ابتدا مقداری از برنج را داخل ظرف زیر آب می شوریم تا گرد خاک برنج گرفته شود و آب داخل ظرف روشن شود. و نمک را به میزان لازم به برنج داخل ظرف اضافه می کنیم. اگر بخواهیم به روش کته بپزیم باید به میزان لازم طورکه شور نشود به برنج مان نمک و کمی روغن اضافه کنیم. شعله حرارت را زیاد می کنیم تا آب برنج بجوش بیاید در این حین برنج را هم میزنیم و زمانیکه آب برنج کشیده شد زیر شعله را کم می کنیم و اجازه می دهیم تا دم بکشد. برای تهیه برنج آبکشی قابلمه ای رو متناسب با حجم پخت برنج انتخاب کنید. سپس دو سوم از قابلمه را از آب پر می کنیم و میگذاریم روی شعله با حرارت بالا تا آب بجوش آید و برنجی را که از قبل خیس کردیم داخل قابلمه آب جوش می رزیم و نمک و روغن به میزان لازم اضافه می کنیم و اجازه میدهیم تا تا برنج مان بجوش بیاید و درواقع قل بزند.

سپس چند دانه از برنج را با کفگیر برمی داریم و بین انگشتانمان فشار می دهیم اگر مغز برنج پخته باشد و سفت نباشد زیر آب سرد آبکشی می کنیم و برای داشتن ته دیگ می توانیم کف قابلمه روغن و زردچوبه بریزیم واز نان یا سیب زمینی برای ته دیگ استفاده کنیم و برنج آبکشی شده را داخل قابلمه ریخته و از دم کنی استفاده میکنیم و بعد از اینکه بخار برنج در آمد از ترکیب آب جوش و روغن روی برنج مان می ریزیم و اجازه می دهیم تا دم بکشد.

 

قیمت برنج پاکستانی باسماتی

 

 

برنج باسماتی چه تفاوتی با برنج ایرانی دارد؟

برنج باسماتی از آبهای برفی کوه های هیمالیا تغذیه می شود، دانه برنج باسماتی بزرگتر از انواع برنج های معمولی است. عطر برنج باسماتی از بقیه انواع برنج های دیگه بیشتر است و به همین دلیل در سرزمین مادری خود نیاز به شرایط بسیار ویژه دارد که به آن لقب شاهزاده داده اند. با توجه به شرایط خاص آب و هوایی کشت این برنج در ایران امکان پذیر نیست. برنج باسماتی در آب و هوای معتدل و با آب فراوان کشت می شود. نشا برنج باسماتی بین ماه های مه و ژوئیه انجام می شود. و چون در کشور هند شرایط رشد دارد در جاهای دیگر از جهان دیده نمی شود. تفاوت چشمگیر برنج باسماتی با برنج ایرانی در پخت آن است که برنج باسماتی برای پخت به آب بیشتری نسبت به برنج ایرانی دارد.

مطالب پیشنهادی  بهترین روش پخت برنج هاشمی

فواید برنج باسماتی

1.برنج باسماتی گلوتن ندارد و بیمارانی که در رژیم غذایی شان نیاز به رعایت مصرف گلوتن دارند می توانند این برنج را برای مصرف روزانه شان انتخاب کنند یا در دستور غذایی خود بگنجانند البته با نظر پزشک خود.

2.بدلیل شاخص گلیسمی( تعیین میزان تاثیر یک غذا بر سطح قند خون ) به تعادل قند خون کمک می کند.

3.به دلیل نشاسته کم به هضم سریع غذا کمک می کند.

 

فواید برنج باسماتی

 

مضرات برنج باسماتی

علاوه بر خواص و فواید ذکر شده کربوهیدرات برنج باسماتی زیاد است پس نباید در مصرف آن زیاده روی کنیم و مصرف بیش از حد هر نوع برنجی می تواند ابتلا به بیمار هایی از جمله کلسترول خون، چاقی و دیابت و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

همچنین، انتخاب برنج با کیفیت از منابع معتبر و اطمینان از سالم بودن محصول نقش مهمی در حفظ سلامتی دارد. توصیه می‌شود همیشه از فروشگاه‌ها و برندهای معتبر برای تهیه برنج و دیگر مواد غذایی استفاده کنید. همچنین، مشورت با پزشک یا تغذیه‌شناس نیز در خصوص نظام غذایی مناسب و مقدار مصرف بهینه می‌تواند کمک کننده باشد.

  • کالری: 210
  • چربی: 0.5گرم
  • کربوهیدرات:45.6
  • فیبر:0.7گرم

برنج باسماتی را از کجا بخریم؟

 کشور ترکیه یکی از وارد کننده های برنج باسماتی است که در کارخانه های برنج، بصورت دست نخورده، الک شده و بسته بندی می شود و در بسیاری از بازارهای کشور با نام تجاری متفاوت توزیع میگردد. علاوه بر بازار، از بسیاری از سایت های فروش آنلاین می توان به راحتی خرید انجام داد. از برنج پارس هم بصورت فروش آنلاین هم بصورت حضوری می توانید برنج باسماتی را بصورت برنج قسطی تهیه کنید. ما در این مجموعه سعی کردیم تا انواع برنج های ایرانی و خارجی را با بهترین کیفیت و قیمت ارزان به دست مشتریان برسانیم.

هلدینگ تبلیغاتی تابلوشو 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *